Operation Flashpoint by DRIVERX
:: Počtení » Články #1

:: Články
  • Virtual Battle System
  • Rozhovor s Didymosem
  • Indenpendence lost
  • Rozhovor s MAA
  • Jak se stát sniperem


  • Virtual Battle System

    Pozn.: Článek uveřejněn s laskavým svolením šéfredaktora http://www.gamez.cz

    O co konkrétně jde? VBS1 nebo-li Virtual Battlefield Systems 1 je určen k tréninkovému programu amerických vojenských sil US Marine Corps a patrně nejen jich. Jinými slovy - nejde o hru.
    VBS1 je v současnosti hotov, což není žádné překvapení. O existenci projektu se vědělo již před rokem, kdy stojaté vody českých herních magazínů rozvířily také zprávy kolem čehosi s názvem Independence Lost. Jediný fakt, který jsme kdysi dokázali vypátrat byl náznak spojitosti IL a právě VBS1.

    Ale zpět k našemu simulátoru. Jeho možnosti jsou údajně skutečně široké, budeme-li citovat z obsahu oficiálních stránek, běží hra na komerčním 3D engine Real Virtuality z dílny BIS. Engine vykresluje trojrozměrné prostředí opatřené fotorealistickými texturami, což ostatně můžete sami vidět na skvělých obrázcích, v nichž se flashpointovské prvky prostě nezapřou (ne, teď nemám na mysli Zetory ani trabanty). Engine dále v reálném čase simuluje nejen cykly dne a noci, ale i vítr, déšť, mlhu, atd.

    Vojáci mají možnost vyzkoušet si své taktické znalosti v řadě scénářů. Po každé dohrané akci následují výpisy a statistiky. Stejně jako v OF jsou i zde přítomná a především přístupná různá vozidla. Samotné mise se můžou odehrávat na souši, na vodě i ve vzduchu. Co se týče zbraní, příliš konkrétních informací se sehnat nedá, ale jisté je, že složky armády by asi dozajista odmítly hrát s nějakými kousky a la Quake. Mezi ručními zbraněmi by se tak měly objevovat i modely AK-47, AK-74, AK-74SU, Dragunov, ruční granáty, M16, M203, M249, M40, M9, MP5 s tlumičem, atd.

    Pokud vás zajímá jaké druhy postav a jeké strany se ve hře mohou objevit (a že jich skutečně není málo), popřípadě jaké rozličné objekty tvůrci do simulátoru zařadili, bude nejjednodušší, navštívíte-li přímo a href="http://www.virtualbattlefieldsystems.com/core.htm" target="_blank">tuto sekci oficiálních stránek, kde je vše popsáno v přehledné tabulce.

    Do simulací ve VBS1 se může zapojit přes LAN a internet 32 uživatelů, nabízena je i možnost hrát proti botům, tedy počítačem řízeným protivníkům. Samozřejmostí je též editor misí dost podobný tomu z OF. Zde mohou uživatelé vytvářet vlastně scénáře nebo upravovat ty stávající - od změny rozestavení jednotek přes změny času až po úpravy povětrnostních podmínek.

    Perličkou nakonec jsou informace o cenách. Jedna licence na VBS1 stojí $149.00, v přepočtu tedy asi 4320 Kč. Samozřejmě je jasné, že armáda asi nebude nakupovat licence po jedné, množstevní slevy se dají kumulovat až do výše nad 3000 kusů, kdy jedna kopie VBS1 vyjde na $129.00 (3750 Kč). Další ránou do srdce klasických hráčů je fakt, že VBS1 si může objednat pouze armáda nebo vláda (jakékoli země). Není také žádným tajemstvím, že na VBS1 pracovala i australská "pobočka" Bohemia Interactive. Její členy si můžete prohlédnout na oficiálních
    stránkách studia.







    Rozhovor s Didymosem

    Zdravím ! Takže první otázka bude stejná jako pro všechny před tebou. Jak jsi se dostal do ČSLA týmu ?

    Do týmů ČSLA jsem se dostal ještě za Leona a nabídl jsem mu spíše takovou externí výpomoc.

    Co je nyní náplní tvé činnosti v ČSLA týmu?

    :o) To nevím. Nikdo mi nic nenakázal.

    Jak se podílíš na tvorbě nové kampaně ?

    Právě jsem společně s Ruprtem dodělal intro a pokud to čas dovolí, mám v plánu udělat ještě nějakou tu misi.

    Jakou délku bude intro tedy nakonec mít ?

    V té podobě, jaká je teď, má pár minut přes hodinu, ale protože tam budou ještě nějaké změny, tak konečnou délku přesně říci nemůžu.

    Jak tě vůbec napadlo začít editovat ve Flashpointu ?

    To je zajímavá otázka, ale zřejmě to byla jedna z položek v hlavním menu, o které jsem nevěděl, k čemu slouží. .o)

    Pamatuješ si ještě na první misi, kterou jsi vytvořil a uveřejnil ?

    Samozřejmě, mojí první uveřejněnou misí byl Hunt, který zároveň vyhrál jednu z cen na Tiscali.

    Hunt byla mise prošpikovaná cutscénami a taky poměrně složitě udělaná, jak jsi se naučil tak rychle ovládat editor ?

    Vzhledem k tomu, že existuje celá řada fanouškovských stránek, tak to nebyl takový problém a když se dívám na tuto misi teď, tak musím říct, že po technické stránce moc dobrá nebyla. .o)

    Jak vypadá spolupráce s mission makery ? Je jim přesně zadáno, jak mají misi vytvořit a nebo mají volnost ?

    Bobby napsal podrobný scénář celé kampaně a každý si vybere misi, která mu sedí a vytvoří její základ, pak si členové týmu vyzkoušejí a prodiskutují se připomínky. Mise se doladí a nakonec se k těm, u kterých to má být, dodělá intro či outro.

    Intro tedy nedělají přímo tvůrci misí, ale jsou na to "specialisté" ?

    Zatím nic takového řečeno nebylo, ale jelikož každá mise musí projít kritikou celého týmu, tak si myslím, že jsou tam specialisté všichni. :o)

    Jak probíhá kritika ? To se třeba sejdete jednou za týden v zamčeném diskusním fóru a bavíte se o misích ?

    Zamčené diskusní forum máme přímo na Tiscali a jak jsem psal, pokaždé, když někdo něco vytvoří, dá se to ke stažení a každý by se k tomu měl vyjádřit.

    Změnil se nějak stav hotových misí ? Naposledy jste jich měli hotových devět.

    Tak to netuším.

    Dobře, přejděme na chvíli od ČSLA k tvým dalším aktivitám. Je známo, že jsi autorem na Ruprtových stránkách s Ruprtem se znáte osobně nebo jste se dali dohromady přes internet ?

    S Ruprtem začala moje spolupráce poté, co jsem vydal již zmiňovanou misi Hunt. Ruprt mi poslal E-mail, kde mi psal, jak se mu mise líbila a naopak, co tam bylo špatně. Od té doby spolu spolupracujeme, ale ještě jsme neměli bohužel tu možnost se poznat osobně i když už moc nechybělo.

    Kam se bude ubírat tvoje snažení po dokončení ČSLA 2 kampaně ?

    To je těžké teď odhadnout, ale moje přání je již dlouhou dobu udělat misi Black Hawk Down. Nedávno k tomu vyšly všechny potřebné addony a tak by to bylo uskutečnitelé, ale zřejmě se teď s těmito misemi roztrhne pytel, právě díky těmto addonům.

    Mnoho lidí si pohrávalo s myšlenkou udělat misi podle tohoto filmu, ale pokud vím nic se zatím neobjevilo. Zpátky ke kampani. Plánujete veřejný betatesting ?

    Tak to slyším poprvé od tebe, o ničem takovém nevím a pochybuji.

    Takže veškeré zkoušení a hledání chybek bude probíhat pouze v mezích ČSLA týmu ?

    Žiji v domnění že ano.

    Tvoříš addony ?

    Ne ne, to je oblast, do které se nechci pouštět, už takhle mi zabírá editování více času než bych sám chtěl.

    Kolik času ti zabralo dělání intra k ČSLA 2 ? Kolik času ti zabere dělání jedné kompletní mise ?

    To nemůžu říct přesně, protože jsem pracující člověk a tak edituji pouze ve volných chvílích, kterých moc není. Intro k ČSLA II jsem v podstatě dělal dvakrát. Udělal jsem jedno, nad kterým jsem strávil spousty hodin a pak jsem začal znovu a některé sekvence jsem předělal úplně celé, prostě jsem chtěl, aby to bylo co možná nejlepší a myslím, že třeba za poslední část se stydět nemusím. .o)

    Ještě se tě zeptám na jednu věc : Ty jsi v ČSLA jako "externista" nebo jsi dlouhodobým členem týmu ?

    Původně jsem chtěl být pouze externistou vzhledem k mému časovému vytížení, ale jestli vytvořím vše, co mám v plánu, tak myslím že bych se mohl stát právoplatným členem. .o)

    Dobře, děkuji ti za rozhovor a přeji hodně štěstí při tvorbě budoucích misí do OFP.







    Indenpendence lost

    Tento článek je jakousi úvahou nad zrušeným-nezrušeným projektem Independence lost a zároveň si v závěru odpovíme na otázku, jestli Flashpoint bude mít pokračování.

    Úvodem zodpovím otázku, co to je Indenpendence lost. Zatím nic. Nikdo neví, jestli to je datadisk či pokračování flashpointu. A proč tedy píšu tento článek ? Protože byla po roce a půl uploadována oficiální stránka projektu…(http://www.indenpendencelost.com)

    Nuže, pojďme se tedy vrátit o něco zpátky v čase a povědět si „CO“ „O ČEM“ „KDY“ a další.

    CO ?

    Indenpendence lost (dále jen IL) je dělána BIS. Bude to datadisk, samostatná hra nebo něco podobného. Nikdo to kromě BIS asi neví. IL by měla obsahovat retexturované pozemní i letecké jednotky (pozn. Toto vše je zakládáno na informacích starých rok a půl). Bude zde letedlová loď, letadlo Harrier a vrtulník Huey. IL bude obsahovat i australskou pěchotu. IL by měla (pokud někdy bude) být založena na systéma Virtual Battle Systém 1. Co to je si bude moc přečíst v dalším článku, který připravuji na konec víkendu.

    O ČEM ?

    Děj IL je umístěn do Východního Timoru, který byl roku 1975 krvavě obsazen Indonésií. (Přečtěte si historické pozadí příběhu na konci článku) Jestli se autoři rozhodnoz děj umístit do 90.let nebo do let kolem roku 2000 to se neví.

    KDY ?

    To je asi otázka na kterou se teď ptá každý. Jenže pochopitelně BIS všechno tají. Ale snad se něco děje, když znovu zprovoznili oficiální stránku hry. Podle mě se jedná o další datadisk k Flashpointu.

    HISTORICKÉ POZADÍ PŘÍBĚHU

    Východní Timor si udělal velice krvavou pověst ve světě. Toto malé území je portugalská kolonie, kterou roku 1975 napadla Indonésie během procesu osamostatnění. Napadení mělo tichou podporu západních vlád. Byly obavy, že se Timor stane komunistickým satelitem. Nicméně OSN nikdy útok Indonésie neschválila.

    V prosinci 1975 napadla Indonéská armáda město Batugadé. Timořané se kladly invazi na odpor. 7.prosnice 1975 přistáli Inodésané v Dili, jeden poté co americký prezident Gerald Ford a ministr zahraničí Henry Kissinger opustili jednání v Jakartě. Invaze začala námořní dělostřeleckou palbou, následovaly vzdušné výsadky a nakonec následovalo také vylodění vojáků na plážích. Civilisté byli zabíjeni, obchody pleněny, ženy znásilňovány a veřejné popravy byly na denním pořádku. 10. prosince bylo dobyto město Baucau, dále Liquica a Maubara, kde byli civilisté opět zabíjeni. Jeden odhad je, že během čtyř měsíců bylo zabito 100 000 lidí. Portugalský zdroj tvrdí, že bylo zabito 44% obyvatelstva mezi lety 1975-1981.

    Provizorní Timorská vláda byla ihned ustanovena. 17.července se Východní Timor stává 27.provincií Indonésie.

    Večer 27.12 října 1981 byl při bohoslužbě zabit osmnáctiletý Sebastio Gomes Rangel Indonéskými vojáky. Tohoto večera byl zabit ještě jeden Timořan. Při smutečním pochodu v Dilli 12 listopadu 1991 se v momentě, kdy pochod mířil na hřbitov v Santa Cruz se najednou objevila skupinka lidí nesoucích vlajky pro nezávislost a hlásali po osamostatnění Východního Timoru. Během tohoto pochodu bylo sedm zahraničních novinářů svědky, jak Indonéští vojáci začali bezhlavě pálit do davu lidí. Britský fotograf natočil tuto hrůzu na video. Dva novináři byli postřeleni a zraněni. Mnoho lidí bylo odvezeno pryč a zabito. První odhad hovořil o stu mrtvých. Nakonec bylo vše mnohem horší. Bylo indentifikováno 271 obětí. Dalších 382 lidí bylo zraněno a 250 lidí pohřešováno. Indonésané odpověděli, že bylo zabito 19 lidí a incident byl odpovědí na vzpouru mezi lidmi v pochodu.

    Na 30.srpen 1999 vyhodnotilo OSN hlasování Timořanů. 78,5% z celkových 98.6% voličů bylo pro větší míru autonomie bez Indonésie. Odpověď Indonésanů byla jednoznačnů. Východní Timor se opět začal zmítat v násíli a krvi. Uvádí se, že 75% obyvatelstva Východního Timoru byly přemístěny do hor a další (odhadem 200 000) uprchli do Západního Timoru, kde je čekal život v uprchlickém táboře. Rabování, krádeže a ničení se rozmohlo po celém kraji. 50% všech domů v Dili vylo zničeno. Uvádí se, že 145 lidí zemřelo v Dili 48 hodin po uveřejnění výsledků hlasování.

    15.září 1999 uspořádalo OSN mírovou misi do Východního Timoru (INTERFET) k znovuobnovení pořádku a míru v kraji. 7000 vojáků vedených Australany byli dopraveni do oblasti. Mezinárodní úsilí se vyplatilo a tak se lidé brzy začali vracet do svých domovů. Indonéské síly byly donuceny stáhnout se z Východní Timoru. 20.října 1999 odsouhlasil Indonéský parlament oddělení Východní Timoru. Zároveň bylo OSN dovoleno převzít administratvu nad oblastí (UNTAET).

    Hlavním cílem UNTAET je vrátit Východnímu Timoru nezávislost. UNTAET převzal veškerou administrativu, zákonodárnou i správní pravomoc. V roce 2000 INTERFET předal správu Východního Timoru UNTAETu.

    Rezolucí 1338 31.ledna 2001, prodloužila RB OSN mandát UNTAET do 31.1.2002.


    MINIROZHOVOR MARKA ŠPANĚLA PRO BONUSWEB O IL

    Rozhovor, který poskytl Marek Španěl Bonuswebu, před rokem a půl:

    Bonusweb: Můžete nám říct něco o Indenpendence lost ?

    Marek Španěl: Promiň, ale nebude uveřejňovat více informací, než jaké jsou na oficiální webové stránce hry.

    Bonusweb: Některé herní stránky, říkají, že to je datadisk k Flashpointu a jiní zase tvrdí, že to je projekt vašeho bývalého zaměstnance, co je na tomto pravdy?

    Marek Španěl: Je to oficiální projekt BIS, ne žádný projekt bývalého zaměstnance. Nechci moc prozrazovat, není to datadisk, který sme dříve avizovali (pozn. Resistance)

    Bonusweb: Je to tedy datadisk nebo samostatná hra?

    Marek Španěl: Nebudu říkat co to je. O všem budeme informovat, ještě tento rok (pozn. Jenže ste neinformovaliJ).

    Závěrem si dovolím citovat část článku uveřejněného na http://www.gamez.cz

    POKRAČOVÁNÍ OFP ?

    Že jste o jejím oznámení ještě neslyšeli? To v oficiální rovině asi nikdo, ale vezměte jed, že jakmile se květen s E3 sejde, máme ji tu i s prvními obrázky. Takový vývoj situace nepředpokládáme jen my nebo redaktoři HomeLanu, kteří nedávno nad podobnou možností spekulovali ve svém článku "Co by mohla přinést E3 2003", ale třeba i pánové z ToTheGame, kteří šli ve svém přesvědčení dokonce tak daleko, že pro zatím neohlášenou OF2 připravili vlastní kolonku v herní databázi, kde je jako vydavatel opět uvedena britská společnost Codemasters.

    Vzhledem k tomu, že vývoj OF2 zatím nikdo nevyvrátil a s přihlédnutím k faktu, že by bylo nevýhodné vzdát se druhého kola u něčeho, co vydělalo miliony, nezbývá než doufat, že OF2 bude vypadat přinejmenším stejně dobře jako dnes naťuknutý VBS1. Úplně na závěr ještě poznámka o Xboxové verzi OF, která vychází letos na podzim.

    Zdroje :

    http://www.theavonlady.org

    http://www.indenpendencelost.com

    http://www.gamez.cz

    http://www.bistudio.com

    http://www.bonusweb.cz







    Rozhovor s MAA

    DriverX : Zdar ! Na úvod taková obligátní otázka. Jak jsi se dostal k ČSLA týmu ?

    Maa : V ČSLA teame som od jeho vzniku :) Spolu s Leonom sme premýšlali nad návrhom našej prvej kampane a addonu . Dohodli sme sa vtedy na stvárnení addonu armády z čias nášho spločného štátu, ktorý sme potom využili v našej kampani.

    DriverX : Začali jste nejdříve pracovat na kampani nebo na addonech ?

    Maa : Na addone sa začali práce s miernym predstihom.

    DriverX : Jak se ty osobně teď momentálně podílíš na ČSLA projektu (addony, kampaně apod.) ?

    Maa : Momentálne som naplno vyťažený prácami na novom addone, ale rád by som si urobil aj nejakú misiu do kampane :) A popri tom samozrejme prispievam do fóra, robím news,...

    DriverX : Podle čeho rozhodujete o tom jaký stroj bude pro addony vytvářet ? Je to tak, že si řeknete „uděláme Tatrovky“ a nebo jde hlavně o to mít materiály ?

    Maa : Vozidlá do addonu sme najskôr vyberali podľa atraktivity, ale keď sme narazili na problémy s nedostatkom materiálov, tak sme začali medzi nimi vyberať také, kde bola šanca, že nejaké podklady zoženieme. Našťastie sú niektorí ľudia obetaví a keď sme napísali do news, že zháňame podklady, tak zobrali do ruky foťák a išli nám nejaký stroj nafotiť, alebo nám poslali prescanované materiály z kníh a časopisov.

    DriverX : Jakožto webmaster vašich internetových stránek by si nám mohl prozradit něco více o jejich budoucnosti ? Bobby byl v tomhle ohledu poněkud stručnější J

    Maa : Plánujeme nejaké novinky na webe, ale je predčasné o nich niečo prezradiť. Momentálne je našou prioritou kampaň a addon. Zaberá nám to všetkým hrozne veľa času a je to vidno aj na update našich stránok :(

    Po vydaní kampane a addonu bude viacej času a uvidíme, čo z našich nápadov zrealizujeme.

    DriverX : A něco konkrétně říct můžeš ? Např. změna designu ?

    Maa : Zatiaľ zmenu desingu veľmi ovplyvniť nemôžeme :(

    Je to štandard Games.Tiscali.CZ ...

    DriverX : Dobře tedy, necháme se překvapit.

    Jak se ti daří skloubit práci na ČSLA s tvým osobním životem ? Je to hodně časově náročné ?

    Maa : Tak to veru je :)

    Mám náročnú prácu, rodinu.... OFP stíham iba ak obmedzím niečo z toho. K tvorbe addonov sa dostávam väčšinou po nociach.

    DriverX : Plánujete uveřejnit videoukázku na kampaň, chystáte současné s ní uvolnit i nějakou hratelnou misi ?

    Maa : Pravdepodobne uvoľníme videoukážku v AVI formáte.

    S vydaním hrateľnej misie zatiaľ nerátame. Museli by sme uvoľniť addon pred vydaním kampane...

    DriverX : Původní ČSLA kampaň hodně lidí chválilo, ale taky se našli i ti, kteří ji hodně kritizovali (anglický dabing, některé špatně udělané mise, nudná videa…). Co plánujete za změny v ČSLA 2 kampani ?

    Maa : Z kritiky ČSLA1 sme sa dosť poučili.... Prvá kampaň bola robená, ako sa hovorí "na kolene".

    Pri ČSLA2 plánujeme robiť dabing na lepšej úrovni, videá budu akčnejšie,....

    Ale určite sa zase nezavďačíme všetkým hráčom :)

    DriverX: Prozraď nám něco ohledně příběhu ČSLA 2 kampaně ?

    Maa : Zatiaľ by som toho radšej veľa neprezrádzal :)

    DriverX : Stačí jen naznačit, nemusíš zacházet do podrobností...

    Maa : Kampaň sa bude odohrávať na Nogove a stretneme sa v nej aj s postavami z predchadzajúcej kampane.

    Dej nebude už taký jednoznačný ako to bolo v ČSLA1 a bude obsahovať pár zvratov. Chceme, aby sa hráč ponoril viacej do deja, takže budú aj postavy medzi sebou viacej späté...

    DriverX : Bude ČSLA 2 kampaň přeložena do angličtiny ?

    Maa : Do angličtiny bude lokalizovaná určite.

    DriverX : Kdo bude mít na starosti dabing ?

    Maa : Väčšiu časť dabingu budú pravdepodobne robiť vybraní externisti.

    DriverX : Dělá třeba videomise někdo jiný a mise samotné také ? Myslím tím, máte třeba „specialistu“ na dělaní video sekvencí ?

    Maa : Cutscény sa budú robiť až po dokončení všetkých misií. Ešte sme sa nedohodli, či ich bude robiť jeden človek, alebo si ich urobí každý autor misie sám a potom ich iba upraví korektor.

    DriverX : Hodláte se třeba v budoucnu zaměřit i na současné české a slovenské jednotky ? Třeba takový addon L-159 by podle mě hodně lidí přivítalo.

    Maa : Plánujeme vytvoriť aj moderné CZ a SK jednotky.

    Momentálne neviem povedať, či budú v samostatných addonoch, alebo budú zaradené do ČSLA upgradov. Ja osobne by som bol radšej za ich zaradenie do ČSLA :)

    DriverX : ČSLA 2 kampaň, vypadá hodně slibně. 29 misí, dlouhé videosekvence, nové jednotoky. Vše zabírá strašně mnoho času a přitom to není placené, neplánujete si třeba najít nějakého sponzora ?

    Maa : To asi nie, aj keď je to určite zaujimavý napad :)

    DriverX : Hraješ také jiné hry kromě Flashpointu ?

    Maa : Skúšal som niektoré novinky, ale nejako ma "nechytili". Flashpoint má stále svoje čaro a myslím, že ho ešte dlho žiadna hra neprekoná...

    Okrem OFP sa sem-tam rád vrátim ku Grand Prix 4.

    DriverX : Podílí se nějak leon na tvorbě ČSLA 2 kampaně a nebo nadobro odešel z ČSLA týmu ?

    Maa : Leon sa už na tvorbe ČSLA 2 nepodieľa :(

    DriverX : V Resistance se objevili poměrně dlouhé nehratelné videomise, plánujete je také zařadit do ČSLA 2 kampaně ?

    Maa : Áno.

    Mimochodom ... k tomu mám jednu novinku. Intro nám už prekročilo hodinu :)

    DriverX : Opravdu ???A co zapříčinilo takový půlhodinový nárůst ?

    Maa : Rozšíril sa dej intra a hráčovi sa predstavia udalosti, ktoré predchadzajú začiatku kampane.

    DriverX : Současně s tím mě napadá otázka, kampaň bude asi dost velká co se týče velikosti ? Kdo bude kampaň kompletovat ?

    Maa : To ešte neviem. Sme si vedomí, že budú pravdepodobne problémy s veľkosťou balíka :(

    Možno sa kampaň s addonom objaví na cover CD niektorého z časopisov.

    Alebo budeme kampaň bezplatne posielať na CD :)

    DriverX : To by bylo asi nejlepší, protože hodně lidí by tím bylo o hraní ochuzeno. I první kampaň se svými 30 MB byla pro modemisty silné sousto. Poslední otázka, bude následovat po vydání ČSLA 2 kampaně dlouhá pauza a nebo se brzy poté rozběhnou práce na nějakém dalším projektu ? Nehoní se ti v hlavě, třeba už nějaké nápady ?

    Maa : Nejaké ďalšie nápady už mám :)

    Uvidíme, ako to dopadne s ČSLA2 a potom uvidíme čo bude ďalej...

    DriverX : Tak nám něco naznač :)

    Maa : Je predčasné o niečom hovoriť. Teraz je hlavnou prioritou ČSLA2 :)

    DriverX : Děkuji za rozhovor a přeju hodně úspěchů tobě a celému ČSLA týmu.

    Maa : Ďakujem aj ja :)







    Jak se stát sniperem

    Je čím dál víc zřejmé, že dnes války nevyhrávají jen letadla a tanky. V boji s terorismem dnes plní stále důležitější úlohu osamělí muži s puškou. Ti, kteří zatraceně dobře míří...

    Jedenadvacetiletý absolvent námořní akademie Matt Jamison běží nahoru po schodech do výškové budovy, ze které je výhled na celé městečko. Už si stačil obrátit svou khaki vestu naruby, aby splynul se šedým betonem, ale přesto se stále drží ve stínu. K oknu přesunuje dvě židle a zaujímá pozici s hlavní pušky M-24 opřenou o opěradlo jedné z nich. Všechny pohyby dělá úsporně, ví, do jakého úhlu postavit židle i jak zalehnout, aby nevzbudil nechtěnou pozornost. A skutečně, pokud by se tím směrem dívalo neškolené oko, vidělo by jen prázdné okno, a to i s pomocí silného dalekohledu. Pro Jamisona naopak nemůže být výhled jasnější. Jedním okem zírá skrze zaměřovač své pušky a jeho desetinásobné zvětšení mu dostatečně přibližuje každý kámen, kořen stromu či stéblo trávy. Je neuvěřitelné, kolik toho člověk vidí, když zúží svůj zorný úhel.

    Jamison je dokonalý voják, téměř jako figurka na hraní, kterou jste právě vytáhli z krabice. Má malé, pevné ruce, silnou čelist a z jeho tváře vyzařuje dojem jistoty, který lze hledat u těch nejlepších ostřelovačů. Instruktoři tady na ostřelovačské škole americké armády ve Fort Benning v Georgii mají pocit, že Jamison má mnoho vlastností, kterými oplýval legendární Carlos Hathcock, odstřelovač z vietnamské války, který se stal předlohou pro mnoho knih z prostředí ostřelovačů. Ale o něm bude ještě řeč.

    Během odpolední operace Jamison pozorně sleduje les a pole, přepíná na dalekohledu mezi větším a menším rozlišením a občas okulár odkládá, aby se díval jen vlastníma očima. "Nepřítel" již nestřílí, takže Jamison musí pátrat v tichu. Sleduje lehký vítr nad travnatými prostranstvími. Nestojí některé stéblo trávy jinak než by mělo? Nesklání se někde tráva nějak nepřirozeně? Pátrá po hranatých předmětech, ostrých hranách nebo kovovém záblesku v jasném slunci.

    HRA NA TRPĚLIVOST

    I v čase, kdy armádě vládnou tanky a letadla, může občany chránit i jediný muž s puškou. Ostřelovač jednou z mála zbraní, která je dostatečně kompaktní a inteligentní na to, aby obstála i v dnešní válce proti terorismu. Většina zabíjení dnes v armádě probíhá anonymně, na velkou vzdálenost mnoha tisíc metrů nebo v přímé konfrontaci bitvy, kde jde o to zabít, nebo být zabit. Pro ostřelovače zabíjení většinou probíhá z toho nejhoršího místa -- snajpr je schován dost blízko na to, aby viděl nepříteli do očí, ale ne tak blízko na to, aby cítil bezprostřední ohrožení. Svůj výstřel plánuje stejně, jako špičkový kulečníkový hráč plánuje svůj další šťouch. Střílí pak s technickou dokonalostí, bez emocí a výsledek ihned analyzuje.

    Jamison to má snazší, nebo se alespoň s touto výzvou vyrovnává lépe. Svého dnešního nepřítele ani tak nehledá, jako spíš vyčkává, až se prozradí sám. Jste-li připraveni, máte oči dost otevřené a nechybí vám trpělivost, dříve nebo později ho dostanete. Vše, co k tomu potřebujete, je nekonečná trpělivost. Posunout dalekohled několik mikronů tímto směrem a pak tímto směrem a...

    Tamhle je -- jeden z instruktorů oblečen od hlavy až k patě v maskáčích. Díky dalekohledu se zdá, že je jen několik metrů daleko a na jeho oblečení je zřetelně vidět každý záhyb. Jamison přesunuje pušku a dostává muže do středu terčíku digitálního zaměřovače. Pokládá prst na spoušť, kontroluje její odpor a -- prásk! Když ostřelovač použije nadzvukovou munici, výstřel je slyšet v okruhu čtyř kilometrů a střelec může sledovat, jak kulka rozráží vzduch a zanechává za sebou stopu podobnou brázdě za lodí na vodní hladině. V tomto případě, protože jde o cvičení, Jamison použil slepý náboj. Bylo slyšet ránu, ale kulka nevylétla. Všichni ostatní účastníci cvičení při výstřelu ztuhli. Pak za Jamisonem šplhá instruktor a svým vlastním dalekohledem se ubezpečuje, že výstřel skutečně směřoval do místa, kde se ukrýval nepřítel. Pokud by Jamison vystřelil ostrý náboj, muž by byl rozhodně mrtev. Bez otázek.

    Prvotním zájmem armády je, aby voják se střelbou neměl problémy, ale taky to, aby po ní příliš netoužil.

    V době, kdy vrcholila válka ve Vietnamu, byl jedním z nejlepších ostřelovačů nenápadný muž z Little Rocku v Arkansasu jménem Carlos Hathcock. Byl to tak úspěšný ostřelovač, tak úspěšný osamělý střelec v džungli, že severovietnamská armáda organizovala celé trestné výpravy, jejichž cílem bylo Hathcocka dostat. Tomu, kdo ho dostane, slibovalo velení dávky potravin na tři roky. V roce 1969 se za ním nakonec vydal nejlepší vietnamský snajpr přezdívaný Kobra, protože se o něm říkalo, že zabíjí hady holýma rukama a v džungli se živí housenkami a krysami. Po celé dny se Kobra skrýval v blízkosti námořní základny, na které se Hathcock zdržoval, a dlouhou chvíli si krátil tím, že střílel vojáky na hlídce. Vystřelil jen jednou denně, nikdy nestřílel dvakrát ze stejného místa a zabíjel ze vzdálenosti sedmi set metrů. Tělo se vždy sesunulo k zemi ještě předtím, než bylo slyšet výstřel...

    OBECNÁ ŠKOLA SNAJPRŮ

    Škola pro ostřelovače trvá pět týdnů a probíhá šestkrát ročně. Navštěvují ji vybraní příslušníci armády, které většinou doporučí jejich velicí důstojníci. Pro velitele je úspěch jejich kandidáta výhrou: odešlete nehotového vojáka a za pět týdnů se vám vrátí klid vyzařující snajpr. Přijímací proces a sama škola jsou ale nesmírně náročné. Poručík, který na škole působí jako instruktor, říká, že škola hledá kandidáty, kteří jsou "duševně i fyzicky fit a k tomu jsou ještě vynikající střelci. Dáváme přednost pravákům, nekuřákům a mužům bez brýlí." (Levák potřebuje o pohyb navíc při odjišťování pušky a snáze tak prozradí svou pozici.) V první bojové linii nepůsobí žádná žena-ostřelovačka. Jen malý počet míst pak zabírají muži z jiných než armádních kruhů. Čas od času je přijat i důstojník či poddůstojník jako Jamison a ještě méně často je do programu přijat cizinec. Nedávno například kurs absolvoval jeden Izraelec, kterému nikdo neřekl jinak než Izrael, protože nikdo nebyl schopen vyslovit jeho jméno.

    Mnoho kandidátů na práci ostřelovače pochází ze států, ve kterých je rozšířen lov -- z Georgie, Alabamy a Mississippi. Tam se děti učí používat lovecké pušky již v útlém dětství. Někdy se ale najdou i studenti, kteří excelují proto, že pocházejí z velkoměst a nepřinášejí si s sebou do školy žádné zlozvyky, kterých by se museli zbavovat.

    Je-li vybrán, podstupuje rekrut psychologický trénink. Prvotním zájmem armády je, aby voják neměl problémy s mačkáním spouště, ale na druhé straně je třeba zajistit, aby po jejím mačkání příliš netoužil. Armáda by jen nerada vycvičila dalšího Lee Harveye Oswalda nebo Charlese Whitmana, ostřelovače vojenského námořnictva, který vyšplhal na střechu budovy texaské univerzity a začal střílet profesory a studenty. "Tajemství, které profesi ostřelovače halí, může přitahovat podivné existence," píše se ve snajperském manuálu. "Jsou to zoufalí lidé, kteří chtějí něco dokázat a kteří si myslí, že zabíjení jim přinese slávu. Všechny, kdo si myslí, že mají bohem dané poslání a kdo nenávidí svou matku a otce, velmi rychle pošleme domů."

    Jednoho večera poté, co Kobra zabil dalšího vojáka, se Hathcock otočil na svého partnera řekl: "Jdeme!" Našli Kobrovu stopu hned za plotem podle několika zlomených stébel trávy. Stopa je zavedla džunglí až ke špinavé stoce. Vstoupili do bahnité vody a vydali se dolů po proudu, dokud na břehu nenašli další zlomená stébla. Vylezli z vody a zůstali na místě přes noc.

    Ráno si obličeje pomalovali kamuflážní barvou a vydali se dále po Kobrově stopě. Ta je vedla do kopce až k jeskyni. Přes dalekohled na své pušky uviděl Hathcock postel z trávy uvnitř jeskyně, která měla jen jediný východ. To bylo až příliš jednoduché. Pak si Hathcock všiml v dálce jen málo znatelné stezky v trávě, ve které se pohybovalo velké množství ptáků. Hathcock ihned věděl, že to byl skutečný Kobrův úkryt, který prozradil ten nejstarší trik všech ostřelovačů: člověk rozhodí několik hrstí zrní, a pokud se k místu kdokoli přiblíží, ptáky vyplaší a tím se prozradí. Hathcock hodil směrem k ptákům větev. Ptáci s křikem vylétli k obloze. Kobrův úkryt byl prozrazen a on musel uprchnout. Zatím...

    Zůstanou jen nejlepší

    V pondělí čtvrtého týdne snajperské školy se kandidáti shromáždí ve svých standartních bojových uniformách před zkouškou z odhalování cíle. V tu chvíli je již jasné, že Matt Jamison školu absolvuje. Námořní kadet třetího ročníku je prostě jedním z těch lidí, kteří vynikají ve všem, co dělají. Jako prostá námořník byl jedním z hrstky šťastlivců, které na námořní akademii přijali. Dne se jen jakoby zpestření učí být odstřelovačem. Zatímco jeho spolužáci z akademie odjeli na léto ke svým rodičům a přítelkyním, on se učí unikat, střílet a přežít. „Líbí se mi to,“ říká. „Je to pro mě zábava.“

    Někteří jeho spolužáci jsou však mnohem napjatější, mnohem nejistější. Po týdnech tréninku je po dnešním cvičení čeká známkování a někteří z nich to ještě nezvládají. Čekají je ještě tři pokusy na vyhledávání cíle a čtyři na vysledování nepřítele, ale pokud tři z každé kategorie nesplní, pojedou domů. „Detekování cíle je můj největší problém,“ přiznává jeden z nich. „Z nějakého důvodu nedokážu najít malé cíle v korunách velkých stromů.“ Další z adeptů přesné mušky je typický produkt lovecké vášně rodičů. Vyrůstal ve Wyomingu a s otcem chodil na lov již od dětství. „Kluci, se kterými jsem chodil na střední kolu, jsou buď ve vězení nebo je nemůžu nikde najít,“ říká. „Tím, že jsem vstoupil do armády, jsem unikl problémům. A navíc se podívám po světě.“

    Od doby, kdy se přihlásil na odstřelovačskou školu, řešil velké morální dilema. „Nebyl jsem si jistý, jestli by povolání odstřelovače nebylo v rozporu s mým náboženským přesvědčením. Pak jsem si ale řekl, že jestli mám v boji tisknout spoušť, tak proč v tom nebýt nejlepší.“ To, s čím má stále je problémy, je odhalování předmětů v terénu na vzdálenost tří set metrů. Právě leží na břiše a prohlíží vymezené území.

    V oblasti o šíři fotbalového hřiště, které se táhne stovky metrů dozadu, instruktoři ukryli deset předmětů. Má přesně 45 minut na to, aby je odhalil a jejich přesnou polohu zaznamenal do poznámkových bloků. Čtvrt hodiny tráví studenti na jednom místě, další 15 minut na jiném a poslední čtvrt hodinu se mohou volně pohybovat po okraji vymezeného prostoru za předpokladu, že nezapomenou na krytí. Adepti neustále střídají dalekohled na pušce s druhým dalekohledem a chvílemi se dívají pouhým okem. Dělají to proto, aby zabránili nadměrné únavě očí, o když je musí na chvíli i úplně zavřít, aby si odpočinuli ve tmě.

    Jak čas ubíhá, na všech je vidět rostoucí napětí. Přihlásit se na odstřelovačskou školu, to je dvousečná zbraň. Střílet lidi je řemeslo, které nestráví každý. Na druhé straně nikdo do toho nejde proto, aby vypadl. Vždyť kandidáti jsou pečlivě vybíráni a odesláni s velkou slávou. Jestliže tedy selžou, mají po návratu hodně co vysvětlovat. Čas vypršel. Jeden z instruktorů vstupuje do prostoru a zvedá nad hlavu každý ukrytý předmět. Jiný důstojník nahlas oznamuje, o jaký předmět jde, a udává jeho přesnou pozici:“pistole na stromě…pažba v křoví.“ Jeden z vojáků si jen povzdychne. Jak tohle mohl nevidět ! Důstojník se přesune poblíž místa, kde adepti celou dobu leželi. Sehne si a bere do ruky kovový předmět. „Pojistka granátu.“ Té si nevšiml skoro nikdo. Dnešní lekce: To čeho si nevšimnete, vám často leží přímo pod nosem.

    Hathcock leží na břiše v křoví. Sleduje Kobru už více než 24 hodin. Nad loukou svítí měsíc. Najednou zpozoruje na nedaleké mýtině záblesk. Co to bylo ? A další. Zvedl pušku, zamířil: prásk! Jediný čistý výstřel. O nanosekundu později se z křoví vymrští Kobra ve smrtelných křečích. Umírající nepřítel jakoby tančil pro vítěze tanec poraženého. „Tělo člověka střeleného do hlavy se často vymrští do vzduchu, jako kuře kterému zlomíte krk,“ vzpomíná Hathcock později.

    Když se na místo dostavili vojáci, objevili díru na obou koncích dalekohledu na Kobrově pušce. Kulka naprosto přesně prošla dalekohledem a zasáhla Kobru do oka. A ty záblesky? To byl odraz měsíce v dalekohledu. Kobra i Hathcock zahlédli jeden druhého ve stejné chvíli. Hathcock byl jen o něco rychlejší.

    Copak je to za vojáka ? Když jsou studenti ve svých úborech, vypadá to jako konkurz na laciný hororový film. Nejdůležitější není maskovací plátno, ale celkový neforemný tvar obleku, který zakrývá obrysy snajprovi hlavy a ramen a dává mu unikátní siluetu, která zmate i zkušeného vojáka. Výroba obleku je asi nejkreativnější částí výcviku na odstřelovačské škole. Je to takový kurz ručních prací pro zabijáky. Každý student má možnost vyjádřit svou individualitu, svou představu o tom, jak by měl snajpr vypadat. U některých se zdá, že si do akce na zádech odnášejí celé stromy, jiní jsou mnohem úspornější a skrývají se jen mezi několika větvičkami a stébly trávy. Jamison nosí úbor jako druhou kůži. Zelená kamuflážní síť jej činí neviditelným a z obličeje nalíčeného krycí barvou svití jen jeho oči. Dnes probíhá test ve stopování nepřítele, který nejprve odhalí, zda adept má tu správnou odstřelovačskou mentalitu. Student zmizí a může se objevit až poté, co objevil nepřítele a zneškodnil ho. Oranžovou páskou byla vyhrazena oblast, ve které se budou frekventanti pohybovat. Na místo je přiváží náklaďák a pak jdou ještě asi kilometr pěšky do lesa. Odtud se musí nenápadně dostat k cestě, kde na korbě náklaďáku sedí dva instruktoři. Oba mají silné dalekohledy a kusy kartonu, na kterých jsou napsána 25cm velká písmena. Když se frekventant domnívá, že je dost blízko, může na instruktora vystřelit. Ale – a teď přichází ta těžší část- když vystřelí, instruktor zvedne nad hlavu písmeno. Student musí písmeno tiše oznámit jednomu z instruktorů, kteří se ve vyhrazené oblasti pohybují, a pak znovu vystřelit na instruktora, aniž by ho ten dokázal identifikovat.

    Jamison se pomalu plazí jako hlemýžď a během prvních 20 minut se posune jen velmi málo. V odstřelovačské obleku je nesnesitelné horko a navíc jsou všude oblaka prachu. Když mu začne stékat pot do očí, setře ho tak elegantně, že by sotva kdo řekl, že se pohnul. Zhluboka se nadechuje a zadržuje dech. Frekventanti mají na celý test tři hodiny, takže Jamison nemusí spěchat.

    Tady přichází na řadu otázka, kterou se snajpři zabývají odnepaměti, tedy jestli je důležitější trpělivost, nebo pevné nervy. Podle Jamisona by to mohla být trpělivost. Koneckonců při přednáškách se instruktoři zmiňují o Hathcockovi (zemřel roku 1999), který urazil tisíc metrů za tři dny, aby se na dostřel přiblížil k vietnamskému generálovi.

    Zatímco se studenti pomalu plazí v trávě mezi stromy, instruktoři po nich z náklaďáku pátrají silnými dalekohledy. Tihle muži jsou také odstřelovači, takže odhalení plazících se maníků je pro ně i otázkou cti. Dívají se všude. V korunách stromů nad sebou pátrají po pohybu. Pokud totiž použijete kmen stromu jako vodítko, snadno odhalíte člověka, který se bezmyšlenkovitě prodírá křovím. Dívají se také na stíny vrhané stromy, protože snajpři jsou často varováni před jejich zrádností. Jak se slunce posouvá, stíny se mění s ním. Při předchozím testu odhalili instruktoři šest z osmi mužů ještě předtím, než kdokoli z nich stačil byť jedinkrát vystřelit.

    Pokud se instruktor domnívá, že odhalil snajpra, pomocí vysílačky se spojí s instruktorem ve vyhrazeném prostoru a požádá ho o potvrzení: „Dva kroky vlevo, jeden krok vpřed, jeden krok vpravo.“ Je-li odstřelovač skutečně odhalen, instruktor oznámí, že byl „dopaden“. Snajpr musí vstát. Pak ho všichni sledují, jak v plné výstroji a se sklopenou hlavou pomalu absolvuje pochod hanby až na silnic k náklaďáku. A pak hra pokračuje a zbylí odstřelovači se snaží dopadnout lépe.

    Když se člověk podívá na koruny stromů, uvidí typické léto amerického Jihu – ani by ho nenapadlo, že tam v trávě leží tucet ozbrojených mužů. Jeden z instruktorů oblast neustále pročesává svým dalekohledem a mumlá: „Kde jsou, ti parchanti?“ Les pulsuje životem – je tu plno vážek, nejrůznějších brouků a pochodují tudy zástupy mravenců. Čím výše vyšplhá teplota, tím neuvěřitelnější se to všechno zdá. Kolem projede malý džíp. Skrze větve se ozve volání ptáka. A pak z ničeho nic: Prásk!…Prásk! Jamison vystřelil své dva náboje. Instruktor jen obdivně zašeptá: „Ten kluk je přirozenej talent!“

    Vývoj odstřelovačského umění

    Anglická občanská válka 1642-1625

    Royalistický voják vyzbrojený puškou s extra dlouhou hlavní zastřelil velitele nepřátelských sil Brooka ze vzdálenosti 130 metrů. To je nejstarší doložený případ střelby z odstřelovačské vzdálenosti.

    Americká revoluce 1775-1783

    Důležitost odstřelovačů si Američané uvědomili již na počátku války, kdy speciální jednotky vyzbrojené puškami Kentucky zabíjely červenokabátníky. Nejvíce demoralizujícím aspektu tohohle způsobu boje byl fakt, že střely přicházely zdánlivě odnikud. Vypráví se, že jistý britský důstojník měl během bitvy v Brandywine ze zálohy na mušce samotného Gorge Washingtona, ale nevystřelil, protože k němu byl Washington otočen zády. V té době bylo zastřelení muže zezadu považováno za nečestné.

    Americká občanská válka 1861-1865

    V červnu 1861 armáda Unie vycvičila a vyzbrojila první odstřelovačský regiment. Konfederace její krok následovala a vybrané muže vyzbrojila puškami Whitworth, tedy nejpřesnější zbraní té doby. Vojáci pracovali v malých skupinkách nebo jednotlivě a snažili se zastřelit určený cíl. Během americké občanské války byl na pušce poprvé použit dalekohled s 1,5 násobným zvětšením. Generál Unie John Sedgwick byl zasažen pod levé oko a zabit odstřelovačem, který byl vyzbrojen právě puškou Whitworth s dalekohledem a jenž ležel ukryt ve vzdálenosti téměř pěti set metrů.

    První světová válka 1914-1918

    Zde se ukázalo, že nejlepší odstřelovači pocházejí u míst, kde je rozšířen lov. Kanadský indián Francis Lagahmagabow měl 378 úspěšných zásahů. Britské vrchní velení zřídilo první armádní odstřelovačskou a sledovací školu ve francouzském městě Berthune, ta se stala modelem pro moderní odstřelovačské školy. Již v druhém roce války si práce německých odstřelovačů vybírala krutou daň mezi spojeneckými vojáky. Němci v některých klidnějších sektorech západní front zastřelili 12 až 18 mužů denně.

    Zminí válka 1937-1940

    Finští odstřelovači úspěšně demoralizovali třiadvacet ruských divizí během tříměsíčního ruského pokusu o rozdrcení Finska. Farmář Simo Haya tehdy dosáhl historicky nejvyššího počtu zabití – 505 lidí. Jistý sovětský generál tehdy prohlásil: „Dobyli jsme jen dost území na to, abychom mohli pohřbít své mrtvé.“

    Druhá světová válka 1939-1945

    V roce 1944 mělo Německo více než třicet odstřelovačských škol a nejlepší pušky s dalekohledy (6násobné zvětšení). Nejlepší německý snajpr zabil jednu ze svých obětí ze vzdálenosti 425 metrů. V Pacifiku se japonští sebevražední odstřelovači s oblibou ukrývali v korunách palem. Většina z nich stačila vystřelit jen několikrát, než je z úkrytu vyhnala dávka z kulometu. Ruští odstřelovači a jejich německé protějšky svedli nejtěžší odstřelovačskou bitvu během bitvy o Stalingrad. Ruský střelec Vasilij Zajcev (pozn. Přečtěte si ukázku z knihy Válka krys v sekci „Počtení-povídky“, líčí právě počínání Zajceva) sám zabil 149 Němců. Nejlepší ženskou odsřelovačkou se stala Ruska Ljudmila Pavličenková se 309 zásahy.

    Válka ve Vietnamu 1966-1975

    Odstřelovači z 9.pěší divize v jižním Vietnamu celkem zastřelili 1147 lidí. Průměrný americký voják potřeboval 20 nábojů na zabití jednoho nepřítele, zatímco odstřelovač v průměru 1,3. Nejslavnější americká odstřelovač Carlos Hathcock, o němž byla řeč i v tomto článku, se plazil dva dny a tři noci téměř kilometr v otevřené krajině, aby se vyhnul hlídkám a mohl zastřelit severovietnamského generála. Nakonec byl úspěšný.














    © DRIVERX, © graphix Đark. All rights reserved! Všechna práva vyhrazena!